آغاز به کار سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در سال ۲۰۲۰
4102

آغاز به کار سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در سال ۲۰۲۰


به گفته‌ی یکی از مدیران شرکت اسپیس‌ایکس سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک این شرکت در سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

اسپیس‌ایکس بهار گذشته ۶۰ ماهواره استارلینک را با موشک فالکون ۹ به مدار ارسال کرد. این در حالی است که برای عملیاتی شدن این پروژه حداقل به هشت پرتاب دیگر نیاز است.

ظبق اعلام Gwynne Shotwell، یکی از مدیران اسپیس‌ایکس، این شرکت تا اواسط یا اواخر سال آینده میلادی به ارسال ماهواره‌ها ادامه خواهد داد. اسپیس‌ایکس امیدوار است تا پایان سال ۲۰۲۰ بتواند بیست و چهار پرتاب دیگر را به انجام برساند.

این در حالی است که در حال حاضر و تنها با ۶۰ ماهواره‌ی فعال در مدار اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس در حد محدودی کار می‌کند. هفته گذشته ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس، برای اولین بار با استفاده از اینترنت ماهواره‌ای شرکت خود توییتی را منتشر کرد. او در در این توییت نوشت: !Whoa, it worked.

در حال حاضر نیروی هوایی ایالات متحده نیز از فناوری اینترنت ماهواره‌ای استارلینک استفاده می‌کند. اسپیس‌ایکس بر اساس قراردادی ۲۸ میلیون دلاری که سال گذشته به امضا رسید با پنتاگون همکاری می‌کند. نیروی هوایی ایالات متحده در حال آزمایش فناوری استارلینک اسپیس‌ایکس برای برقراری ارتباطات نظامی رمزنگاری‌شده در هواپیماهای نظامی خود است.

طبق گفته ایلان ماسک برای پوشش محدود اینترنت حداقل چهارصد ماهواره استارلینک باید در مدار قرار بگیرند. با ارسال ۸۰۰ ماهواره به مدار نیز پوشش اینترنت به حد متوسطی خواهد رسید. البته اسپیس‌ایکس طرح‌های بلندپروازانه‌ای برای ادامه این پروژه دارد و در تلاش است تا مجموعه‌ای از ۱۲ هزار ماهواره را در مدار زمین قرار دهد. با این حال مدیران اسپیس‌ایکس به این طرح بلندپروازانه نیز راضی نیستند. این شرکت به تازگی طرحی را با هدف ارسال ۳۰ هزار ماهواره به مدار ارائه کرده است. اسپیس‌ایکس برای اجرایی کردن این طرح نیاز به مجوز بخش ITU سازمان ملل متحدد دارد.

اسپیس‌ایکس تنها شرکتی نیست که چنین پروژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده و شرکت‌های دیگری همچون OneWeb، آمازون و Telesat نیز طرح‌هایی مبنی بر راه‌اندازی سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای دارند. با این حال پروژه‌ی اسپیس‌ایکس بزرگ‌تر و جاه‌طلبانه‌تر از دیگر شرکت‌های فعال در این زمینه است.

عکس کاور: طرحی از ماهواره‌های استارلینک، پیش از پرتاب به فضا.

امتیاز دهی

بدون رتبه
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

اشتراک

Print
DNN