ساخت نوعی پوشش که تا 90 روز در مقابل آلودگی مقاومت می‌کند
3192

ساخت نوعی پوشش که تا 90 روز در مقابل آلودگی مقاومت می‌کند


محققان هنگ کنگی پوشش ضدمیکروبی ساخته اند که می تواند تا 90 روز مقاومت در برابر آلودگی ایجاد کند. این پوشش پس از پاشیده شدن روی سطح عمری ماندگار خواهد داشت و مانند محلول های ضدعفونی کننده بر پایه الکل به سرعت تبخیر نخواهد شد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از Reuters، دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ (HKUST) موفق به ساخت پوشش MAP-1 شدند. این محلول ضدمیکروبی عملکردی طولانی دارد و برخلاف دیگر محصولات ضدعفونی کننده عمر کوتاهی نخواهند داشت. با پاشیدن این محلول بر روی انواع سطوح شیشه ای، فلزی و پلاستیکی می توان یک پوشش ضدمیکروبی ایجاد کرد.

نانوکپسول های موجود در این محلول پس از ریختن روی سطح می توانند ویروس ها و میکروب ها را از بین ببرد. تفاوت این محلول با محلول های ضدعفونی کننده در مدت زمان عملکرد آنهاست. نانوکپسول ها می توانند در زمان خشک شدن نیز ضدعفونی کند. پلیمرهایی که در آن به کار رفته به گرما حساس بوده و با ریخته شدن مایعات و حتی لمس ها نیز می توانند عملکرد خود را نشان دهند. موادی که از طریق گرمای لمس شدن و یا روش های دیگر آزاد می شوند غیرسمی بوده و می توان آن را در مراکزی مانند مدرسه ها هم استفاده کرد. البته از آنجائی که قیمت هر بطری 200 میلی لیتری آن 32 دلار قیمت دارد، استفاده آن برای ضدعفونی مدارس می تواند هزینه مند باشد. استفاده از این محلول در مدارس هنگ کنگ از ماه آینده آغاز خواهد شد.

امتیاز دهی

بدون رتبه
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

اشتراک

Print
DNN