کرونا، سلولهای خاکستری را به کار می اندازد
3052

کرونا، سلولهای خاکستری را به کار می اندازد


اردبیل - در روزهای کرونایی، نقش نخبگان و پژوهشگران ویژه و برجسته تر شده است؛ فعالانی که حالا کمر همت بسته اند و هر روز با ابتکار و اختراعی جدید، شهروندان را به روزهای خوش آینده امیدوار می کنند.

فرید میرزاپور؛ خبرگزاری بازار- با شیوع ویروس کرونا در کشور، همه آحاد جامعه دست در دست هم داده اند تا خسارت این بیماری را به حداقل برسانند؛ از جهادگران سلامت که شبانه روزی در حال خدمت رسانی به بیماران هستند گرفته تا شهروندانی که خانه به خانه در حال پخش اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم هستند.

در این میان نقش نخبگان و پژوهشگران نیز ویژه تر و برجسته تر است؛ فعالانی که حالا کمر همت بسته اند و هر روز با ابتکار و اختراعی جدید، شهروندان را به روزهای خوش آینده امیدوار می کنند.

 ساخت نخستین ربات کمک پرستار کشور با نام حکیم توسط جوانان اردبیلی از همان خبرهایی بود که شهروندان را به ذوق آورد و نشان داد که خواستن، توانستن است.

بهزاد کهنی مدیر عامل شرکت دانش بنیان الکترونیک پردازش سبلان در آیین رونمایی از این ربات در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ربات حکیم در راستای پیشگیری از ویروس کرونا و خدمات دهی در بیمارستان‌ها ساخته شده است که امیدواریم با تولید انبوه آن، تمام بیمارستان اردبیل که درگیر کرونا ویروس هستند از خدمات آن بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه  این ربات برای اولین بار در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل مستقر شده و به خدمت‌رسانی خواهد پرداخت، گفت: ربات حکیم‌ طی مدت پنج روز توسط نخبگان جوان اردبیلی ساخته شده است.

این البته پایان کار نبود و کرونا ویروس، حالا سلولهای خاکستری را به کار انداخته و روز به روز شاهد اختراع جدیدی از جوانان اردبیلی هستیم؛ از جمله طراحی و ساخت سیستم ضدعفونی کننده دستگاه خودپرداز بانک ها، خبر مسرت بخش دیگری بود که توسط بانوی خلاق اردبیلی رقم خورد.

زهرا فتحی اصل پژوهشگر اردبیلی با اتکا به توان وظرفیت داخلی در راستای پیشگیری از ویروس کرونا اقدام به ساخت وطراحی سیستم ضدعفونی دستگاه خود پرداز بانک کرد.

 پژوهشگر اردبیلی درخصوص سیستم طراحی شده گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا این سیستم به صورت ۲۴ ساعته اتوماتیک وار و بدون دخالت دست ونیروی انسانی همواره اقدام به ضدعفونی می کند.

وی اظهار کرد: این سیستم جاگیر نبوده وامکان سرقت آن نیز وجود ندارد.

فتحی اصل گفت: مواد استفاده شده در این دستگاه زیرساخت آب داشته و آتش زا نبوده وهیچ آسیبی به مانیتور و دیگر بخش های دستگاه خود پرداز وارد نمی کند و ضد احتراق است.

وی گفت: این دستگاه ضدعفونی در جهت پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و دیگر ویروس های واگیردار، موثر است.

لازم به ذکر است دستگاه سیستم ضدعفونی کننده خود پرداز بانک مورد تایید و اخذ مجوز ازدستگاه های مربوطه بوده و قرار است به زودی رونمایی و در خودپرداز بانک ها مورد استفاده قرار گیرد.

باتوجه به اینکه یکی از راه های ویروس کرونا ازطریق خود پردازها ی بانک است نصب این سیتم در دستگاه خود پرداز انتقال ویروس را به صفر می رساند.

در این میان باید به ساخت نخستین کابین ضدعفونی کننده ویروس کرونا با تلاش جوانان و محققان پارک علم و فناوری استان اردبیل نیز اشاره کرد.

اشرفی، طراح کابین ضد عفونی کننده در آیین رونمایی از طرح گفت: این کابین در عرض کمتر از یک هفته به بهره برداری رسید و برای گندزدایی و ضدعفونی کننده استفاده می‌شود.

وی افزود: این کابین بیشتر برای بیمارستان‌ها و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرد و کسانی که در قرنطینه هستند و برای رفتن به منزل نگرانی داشته باشند می‌توانند قبل از رفتن در این کابین خود را ضد عفونی کنند.

در همین زمینه حبیب ابراهیم پور رئیس پارک علم و فناوری اردبیل هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به حمایت از ایده های فناورانه در خصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: از همه فناوران درخواست داریم در موضوع مقابله با کرونا ورود کرده و هر پیشنهاد ممکن برای پیشگیری و کنترل این فاجعه را به دفتر پارک ارائه کنند.

رئیس پارک علم و فناوری اردبیل تصریح کرد: ورود فرهیختگان، نخبگان، اساتید، دانشجویان و سمن‌ها برای آگاه‌سازی مردم ضروری است.

وی بابیان اینکه پارک علم و فناوری برای حمایت از ایده‌هایی که می‌تواند در مبارزه با ویروس کرونا مؤثر باشند اعلام آمادگی می‌کند، گفت: در حال حاضر ۱۶ ایده فناورانه در حال عملیاتی شدن است و ۵ ایده نیز به مرحله اجرایی رسیده است.

ابراهیم پور گفت: لباس‌های ایزوله، تخت بستری بیماران کرونایی، ماسک و ژله‌های ضدعفونی‌کننده ازجمله محصولات تولیدشده در پارک علم و فناوری استان اردبیل است.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل بابیان اینکه از شرکت‌هایی که در پارک عضو نیستند نیز حمایت می‌شود گفت: ایده‌های فناورانه مقابله با کرونا، در مرحله اول با تسهیلات ۵۰ میلیون ریالی حمایت می‌شوند و در صورت تداوم فعالیت، حمایت‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

در هر حال این روزها به نظر می رسد خلاقیت جوانان اردبیلی بر سرعت انتشار کرونا ویروس می چربد و قطعا در آینده ای نزدیک، شاهد اتفاقات مبارکی نیز خواهیم بود.

 

مرجع خبر:

خبرگزاری بازار

https://www.tahlilbazaar.com/news/10023

امتیاز دهی

بدون رتبه
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

اشتراک

Print
DNN