معرفی و تاریخچه پارک
پارک علم و فناوری از پایگاههای مهم و استراتژیک توسعه اقتصاد دانش محور در جامعه به شمار میروند که در جهت اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق منویات مقام معظم رهبری در برنامه ریزی و مقابله با تهاجم فرهنگی و علمی دشمن و نیز ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی از طریق اقتصاد دانش محور فعالیت میکنند به این منظور پارک علم و فناوری اردبیل در دی ماه ۱۳۹۳ با استناد به مصوبه شورای عالی گسترش آموزش عالی جهت ایجاد زیر ساخت های مناسب برای توسعه فناوری تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده است. رسالت اصلی و راهبردی پارک علم و فناوری اردبیل نفوذ فناوری در صنعت کشاورزی و جامعه و ایجاد ثروت از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکتهایی است که بر پایه علم و دانش فعالیت می کنند. برای نیل به این هدف، پارک اردبیل ماموریت دارد با مدیریت جریان دانش و فناوری و با ارائه خدمات ویژه ایجاد و رشد شرکت های نوآور را از طریق مراکز رشد تسهیل نماید در حال حاضر پارک اردبیل با یک مرکز رشد جامع ، ۲ مرکز رشد اقماری ۳ مرکز رشد مشترک ۳ مرکز نوآوری فعالیت کرده و بیش از ۳۱۱ شرکت فناور دانش بنیان و تیم استارت آپی زمینه اشتغال بیش از ۱۸۹۷ نفر نیروی جوان نخبه را فراهم نموده است.
معرفی مرکز رشد جامع:
مرکز رشد جامع واحدهای فناور اردبیل وابسته به پارک علم و فناوری استان اردبیل در سال ۱۳۹۳ آغاز به فعالیت کرد و بر اساس نقشی که در زیست بوم فناوری و نوآوری بر عهده دارد حمایت از صاحبان ایده های نوآورانه و فناورانه بازار محور و واحدهای نوپای فناور را با ارائه خدمات تخصصی مشاوره ای علمی و فنی در دستور کار خود قرار داده است. این مرکز محلی برای تثبیت، تقویت و تجاری سازی ایده های محوری در راستای رفع نیازهای تولیدی و خدماتی دانش پایه است.
جامع واحدهای فناور گرمی وابسته به پارک علم و فناوری استان اردبیل در بهمن ماه ۱۳۹۷ با حضور مسئولین ارشد کشوری استانی و محلی افتتاح و به بهره برداری رسید. این مرکز در مجاورت دانشگاه علمی و کاربردی در فضایی به وسعت ۵۰۰ متر مربع آماده حمایت از جوانان نخبه و دارای طرح ها و ایده های نو و فناورانه تا مرحله تولید و تجاری سازی محصول میباشد.
مرکز رشد جامع واحدهای فناور مشگین شهر وابسته به پارک علم و فناوری استان اردبیل در بهمن ماه ۱۳۹۹ افتتاح و به بهره برداری رسید. این مرکز در مجاورت اداره امور آب در فضایی به وسعت ۳۵۰ متر مربع آماده حمایت از جوانان نخبه و دارای طرح ها و ایده های نو و فناورانه تا مرحله تولید و تجاری سازی محصول می باشد.
معرفی واحد موسسات و بازاریابی
واحد موسسات و بازاریابی پارکهای علم و فناوری اردبیل به عنوان یکی از ارکان اصلی این پارک نقش حیاتی در حمایت از شرکتهای نوپا و موسسات تحقیقاتی ایفا میکند. این واحد با هدف توسعه فناوریهای جدید و تجاری سازی آنها به شرکتهای فناور بلوغ یافته و واحدهای تحقیق و توسعه کمک میکند تا محصولات و خدمات خود را به بازارها معرفی کنند تا به توسعه اقتصادی دست یابند. واحدهای فناور طی استقرار در یک دوره بلند مدت در واحد موسسات و بازاریابی تشویق میشوند تا نسخه های توسعه یافته تری از محصولات و خدمات فناور محور خود را ارائه دهند و به صادرات محصولات دانش بنیان و فناور خود به بازارهای جهانی بپردازند. واحد موسسات با ایجاد انگیزه و مدیریت جریان دانش و فناوری امکانات زیر ساختی و شود. تسهیلات قانونی را فراهم میکند تا محیط کاری مناسبی برای مراکز تحقیق و توسعه و موسسات دانش بنیان ایجاد شه واحدهای فناور مستقر در واحد موسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری شرکتهایی هستند که دوره رشد را در مرکز رشد پارک علم و فناوری با موفقیت طی کرده اند و پس از گذراندن مراحل رشد محصولات یا خدمات خود را به مرحله تولید انبوه می رسانند. صنایع بزرگ نیز میتوانند دفاتر تحقیق و توسعه خود را در واحد موسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری مستقر کنند و ضمن اجرای فرآیندهای تحقیق و توسعه خود و برخورداری از حمایتهای مادی و معنوی با بنگاه های کوچک و متوسط (SME) و استارتاپهای مستقر در پارک تعامل کنند و از ظرفیت آنها بهره برداری کنند. این تعاملات موجب توسعه کسب و کارهای کوچک فناورانه و نوآورانه می شود.
معرفی فن بازار
یکی از ابزارهایی که برای تسهیل فعالیتهای توسعه فناوری شفاف سازی و تقویت بازار فناوری در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، فن بازارها میباشند که در تلاشند به ایجاد و یا فعال تر شدن بخشهای مختلف درگیر با تجاری سازی مبادله و توسعه فناوری کمک کنند با گسترش روز افزون اهمیت فن بازارها در دنیا به عنوان یک ابزار قدرتمند و با توجه به عدم وجود تجربه مشابه در داخل کشور ایده ایجاد فن بازار در کشور در سال ۱۳۸۱ شکل گرفت. بدین ترتیب شبکه فن بازار ملی ایران به عنوان تنها مرجع اطلاعات فناوری کشور تحت نظارت پارک فناوری پردیس تأسیس گردید. فن بازار یک بنگاه معاملات فناوری است که وظیفه نزدیک کردن طرفهای «عرضه» و «تقاضا در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته را بر عهده دارد.
اهداف پارک علم و فناوری استان اردبیل
کاهش زمان مورد نیازدر فرایند تجاری کردن دستاوردهای پژوهشی،به ویژه برای شرکت ها و صنایع نوپا و آسیب پذیر
کمک به توسعه و رونق اقتصاد منطقه
کمک به ارتقاءارزش افزوده از طریق توسعه فعالیت های دانش و فناوری محور
توسعه فعالیت های کار آفرینی فناورانه سازگار با ویژگی های اقلیمی و قابلیت های منطقه
تسهیل در انتقال فناوری از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به مراکز اجرایی و تولیدی
مساعدت در ایجاد تشکلهای نوین تولیدی و خدماتی
تشویق به ایجاد شرکت های کوچک و متوسط متکی بر تکنولوژیهای پیشرفته
چشم انداز
-
ارتقا و بهبود موجودي تكنولوژيكي صنايع كشور، به منظور بسط و توسعه قدرت رقابت آنهادر بازارهاي داخلي و بويژه بين المللي
-
كاهش زمان مورد نياز در فرآيند تجاري كردن دستاوردهاي پژوهشي، بويژه براي شركتها و صنايع نوپا و آسيبپذير
-
كمك به بسط تخصصهاي بين رشتهاي
-
تشويق به ايجاد شركتهاي كوچك و متوسط (SME) متكي بر تكنولوژيهاي پيشرفته
-
ايجاد ارتباط بين صنايع، مؤسسات دولتي، دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي
-
آسانسازي همكاري و تشريك مساعي بخشهاي دولتي و خصوصي